Rabu, 17 Ogos 2011

Luahan

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Sudah lama tiadaku tulis sebarang kata di dalam blog ini. hahaha.

Kali ini saya hanya ingin meluahkan sesuatu yang sememangnya sangat mengguris hati ini. Pagi ini, seorang rakanku membuat kira-kira untuk majlis berbuka puasa. Tidak kisah pun tentang harga pesanan aku tu lebih ke, kurang ke, aku tak kisah. Masa tu saja nak bergurau tapi lepas tu tetiba jer terfikir balik tentang beberapa perincian tentang majlis berbuka puasa tu yang aku terlupa untuk kira.

Bila dikira-kira memang patut pun aku batalkan, tapi sebab desakan kawan aku tu yang tak nak membatalkan pesanan aku terima juga. Aku siap meminta pandangan sahabat aku yang satu ini secara peribadi. Namun, yang membuat hati aku bertambah sakit ialah apabila sudah selesai semuanya dia ungkit kembali masalah itu. Mungkin dia tak sedar jadi aku maafkan dia dan buat endah tak endah sahaja., tapi bila dia ungkit lagi, hati aku mula terasa panas. Sehingga apa saja perkara yang aku buat selepas itu semuanya serba tidak kena dan dipenuhi dengan perasaan amarah.

Mungkin inilah tandanya aku masih seorang yang lemah, sebab Baginda pernah berkata, orang yang kuat itu  ialah orang yang mampu mengawal amarahnya. Aku tidak salahkan dua orang rakan aku yang menegur aku itu, kerana mereka sememangnya belum tahu pun lagi, tetapi kepada sahabatku yang satu lagi itu, mungkin dia benar-benar tidak sedr jadi aku pun tidak boleh barkata apa-apa jugalah. Cuma aku berdoa agar Allah lapangkanlah hatiku dan dadaku, dalamkanlah pemahamanku, khusyukkanlah serta ikhlaskanlah ibadahku, perbanyakkan lah pengetahuanku, tinggikanlah keimananku dan berikanlah aku kekuatan, keberanian, perlindungan serta pengampunanNya, bimbinglah langkahku serta tunjukkanlah jalanMu dan janganlah kau keluarkan aku dari jalan lurusMu kerana sesungguhnya aku adalah hambaMu yang  teramatlah lemah lagi hina.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan